Samhällsengagemang genom öppen information och samarbetsmodeller
Öppenhet är en integrerad del av Westenergys verksamhet. Tusentals människor besöker vår anläggning varje år, och vi försöker även på många andra sätt skapa kontaktytor inom vårt verksamhetsområde. Även arbets- och studiemöjligheter som vi har kunnat erbjuda bidrar till att verksamheten blir känd.
Ett viktigt arbete för Westenergys öppenhet görs av informatör Sanna Hautamaa och ledningens assistent Maria Teräs, som träffar hundratals personer årligen i samband med anläggningsbesök och deltagande i mässor.
-Vi vill förbättra hela branschens rykte. Många anser att avfallsförbränning är smutsigt och luktar illa. Men vår verksamhet är väldigt renlig. Vi producerar energi samtidigt som vi gör en miljöinsats. Vår anläggning är ett alternativ till avstjälpningsplatsen och vi minskar användningen av kol och olja i energiproduktionen, säger Maria.
Tusentals möten
År 2017 besökte 3134 personer Westenergys anläggning och 847 besökte olika mässavdelningar. Det betyder att Westenergy totalt nådde ut till cirka 4 000 personer förra året. Ungefär 300 av dem deltog då företaget ordnade Öppet hus den 28 oktober. Förutom dessa möten når Westenergy människor genom sociala medier, via sina Instagram- och Facebook-konton. Det är dock enklast att på plats berätta om verksamheten på anläggningen.
-Det är en annan upplevelse när vi konkret kan visa vad det här är för ställe. Besökarna har möjlighet att kika in i rostern och de kan se gripklon i avfallsbunkern från kontrollrummets fönster, vilket speciellt de yngsta besökarna älskar. Här kan du fråga och fotografera så mycket du vill, och både bilder och information får gärna delas med andra, uppmanar Sanna.